V roku 2023 absolvoval štúdium na SvF STU a dnes pracuje na významnom infraštruktúrnom projekte, ktorého výsledkom bude aj najväčší zavesený most v Česku. O svojej práci, profesionálnych výzvach a plánoch, aj o časoch štúdia hovorí Ing. Andrej Macák.
Študovali ste inžinierske konštrukcie a dopravné stavby, na inžinierskom stupni ste pokračovali v študijnom programe nosné konštrukcie stavieb. Prečo ste si vybrali práve túto oblasť?
Už počas štúdia na strednej priemyselnej škole stavebnej ma najviac zaujímali konštrukčné riešenia stavieb, návrhy výstuže, prierezov a spojov prvkov. Preto som sa rozhodol na bakalárskom stupni pre odbor inžinierske konštrukcie a dopravné stavby, na ktorý v inžinierskom stupni nadväzoval program nosné konštrukcie stavieb, kde som sa mohol hlbšie venovať návrhu a posudzovaniu konštrukcií. Zároveň som sa počas štúdia špecializoval na geotechniku, čo ma priviedlo k téme mojej diplomovej práce – Návrh a posúdenie alternatív opornej steny pod diaľnicou D3.
Prečo ste si pre štúdium vybrali Stavebnú fakultu STU?
Stavebná fakulta STU má dlhoročnú tradíciu. Pri výbere vysokej školy som chcel kvalitné vzdelanie v oblasti stavebníctva, ktoré by mi poskytlo pevný teoretický základ aj praktické skúsenosti. STU ponúkala kvalitných vyučujúcich s praxou v odbore. Navyše som mal možnosť pracovať s moderným softvérom, ktorý sa bežne používa v praxi, čo ma presvedčilo, že je to správna voľba pre moje profesijné smerovanie.
Čomu sa profesijne venujete v súčasnosti?
Momentálne pracujem ako asistent stavbyvedúceho v spoločnosti Doprastav, a. s., OZ Praha, kde sa podieľam na výstavbe severného obchvatu Pardubíc. Moja práca zahŕňa koordináciu stavebných prác, v istej miere komunikáciu so subdodávateľmi, s geodetom, kontrolu výstavby, kontrolu dodržiavania BOZP a kontrolu dodržiavania harmonogramu. Okrem toho sa venujem riešeniu technických detailov na stavbe. V rámci tejto pozície získavam cenné skúsenosti s riadením stavebných procesov a ich praktickou aplikáciou.
Krátko po skončení vysokej školy pracujete na významnom dopravnom projekte v Českej republike. V čom je tento projekt jedinečný, obohacujúci vašu prax a profesionálny rast?
Severný obchvat Pardubíc je významný infraštruktúrny projekt, ktorý zlepší dopravnú situáciu v regióne. Pre mňa je jedinečný tým, že zahŕňa rôzne inžinierske objekty – nachádza sa na ňom most, ktorý bude po dokončení najväčší zavesený most v Česku, zároveň aj menšie mosty, podchod, kruhové objazdy, násypy a preložka teplovodu. Táto rozmanitosť mi umožňuje získať cenné skúsenosti riešenia jednotlivých konštrukcii a technických detailov. Ako asistent stavbyvedúceho sa podieľam na koordinácii prác a riešení problémov priamo na stavbe, čo mi pomáha rozvíjať praktické zručnosti a manažérske schopnosti. Práca na takomto rozsiahlejšom projekte mi tiež umožňuje vidieť, ako prebieha spolupráca medzi investormi, dodávateľmi, stavebným dozorom a projektantmi.
Aké sú vaše stavbárske sny do budúcnosti? Aká stavba či projekt by boli pre vás zaujímavou skúsenosťou?
Do budúcnosti by som sa rád venoval projektom v oblasti geotechniky, keďže práve to ma pri štúdiu zaujalo najviac. Práca na takomto projekte by bola pre mňa nielen odbornou výzvou, ale aj skvelou príležitosťou na ďalší profesijný rast. Zároveň by som sa rád aj v budúcnosti podieľal na veľkých infraštruktúrnych projektoch. Mojím cieľom je neustále sa zlepšovať a pracovať na projektoch, ktoré majú dlhodobý prínos pre spoločnosť. Aj keď si to mnoho ľudí neuvedomuje, sú to práve projekty v oblasti infraštruktúry, ktoré po dokončení skvalitnia život mnohým ľuďom pri každodennom cestovaní za prácou, školou alebo rodinou. Je krásne vidieť, ako stavba, na ktorej si pracoval, po dokončení slúži tisícom ľudí denne. To, čo bolo kedysi kusom poľa, sa najskôr zrodí ako projekt na papieri, potom prejde náročným procesom výstavby a nakoniec sa stane neoddeliteľnou súčasťou života celej komunity, ktorá ho každodenne využíva.
Vedomosti z ktorých predmetov zo štúdia sú pre vás vo vašej terajšej pracovnej pozícii najviac užitočné?
Počas štúdia som sa venoval najmä návrhu a posudzovaniu konštrukcií. Na mojej súčasnej pracovnej pozícii už dostanem do rúk hotovú projektovú dokumentáciu. No vďaka predmetom ako betónové mosty, predpätý betón a betónové konštrukcie dokážem lepšie pochopiť návrh konštrukcie, jej detaily, jednotlivé prvky a čítať dané výkresy.
Ktorí ľudia zohrali alebo hrajú vo vašom profesionálnom živote dôležitú úlohu?
V mojom profesionálnom živote zohralo dôležitú úlohu viacero ľudí. Počas štúdia to boli moji vyučujúci, ktorí mi odovzdali cenné teoretické znalosti aj praktické skúsenosti. Menovite by som sa chcel poďakovať najmä môjmu školiteľovi diplomovej práce doc. Ing. Ivanovi Slávikovi, PhD. Po nástupe do praxe sú pre mňa dôležití skúsení kolegovia a nadriadení, ktorí mi pomáhajú rozvíjať sa v oblasti realizácie stavieb. Ich rady a prístup k riešeniu zdanlivo neriešiteľných problémov vďaka ich rokom praxe mi umožňujú získavať nenahraditeľné skúsenosti.
Ponaučenie alebo dobrá rada zo študentských čias?
Počas štúdia sa netreba do seba uzatvárať, ale budovať vzťahy so svojimi spolužiakmi, občas aj pri pivku po škole, keďže aj oni sa raz stanú profesionálmi vo svojom odbore. Treba si navzájom pomáhať, každému ide dobre niečo iné. Tiež som sa naučil, že v stavebníctve nestačí len teoretické poznanie – dôležité je pochopiť súvislosti a vedieť ich aplikovať.
Zhovárala sa Tatiana Zaťková. Zdroj foto: osobný archív Andreja Macáka.