Pred zaťažením
- pred nosníka priama.
Po zaťažení priečnym zaťažením
- sa postupne deformuje od účinkov zaťaženia,
- vytvorí rovinnú krivku ležiacu v rovine zaťaženia,
- tvar a veľkosť krivky závisí od veľkosti, rozloženia zaťaženia a od ohybovej tuhosti nosníka,
- túto rovinnú krivku nazveme ohybová čiara nosníka.
Uvažujme
- prizmatický prút s priečnym rezom symetrickým vo zvislej rovine xz,
- rovina je súčasne centrálnou hlavnou rovinou zotrvačnosti,
- nosník zaťažíme v rovine symetrie takým zaťažením pôsobiacim v smere osi z, ktoré vyvolá v prierezoch prúta len jednoduchý ohyb,
- následne na diferenciálny element prúta pôsobia dve prierezové sily - ohybový moment My(x) a priečna sila Vz(x),
- ľubovoľný bod m sa premiestni v rovine xz,
- z polohy m1 do polohy m2 a tak vznikne vektor posunutia m1m2.
Väčšina noriem, používaných pre dimenzovanie stavebných konštrukcií, predpisuje veľmi malé priehyby prútov, v dôsledku čoho hovoríme o malých deformáciách, zvyčajne wmax(x) ≤ L/300 a preto zložky posunov v smere osi prúta, ktoré sú ešte oveľa menšie, zanedbávame.
Vplyv priečnych síl na priehyb nosníkov
- rastie s rastúcim pomerom výšky h a rozpätia nosníka L,
- nosník strednej výšky, kde platí
, určujeme ohybovú čiaru nosníka len od vplyvu ohybových momentov, - vysoké nosníky, pre ktoré platí
, je potrebné okrem ohybových momentov zohľadniť aj vplyv priečnych síl na deformáciu prúta, - pri nosníkoch
uvažujeme už so stenovými účinkami – napätosť a deformáciu určujeme metódami matematickej teórie pružnosti.